Meer uit je werknemers halen (Kennemer Business)

15 november 2008

Ze worden zowel door radeloze werkgevers als door bedrijfsleiders met een vooruitziende blik ingeschakeld. “Goed personeel is schaars en daar moet je zuinig op zijn”, zegt Frans van Rijt van het TrainingsCentrum Sociale Innovatie. “Een korte training op maat verbetert zowel de motivatie als de prestaties van de mensen.”

Het TrainingsCentrum Sociale Innovatie heeft programma’s ontwikkeld die allemaal een meetbaar resultaat opleveren. “Dat is voor de opdrachtgevers heel erg prettig, want ze kunnen meteen zien of het doel bereikt is”, zegt Van Rijt. “Onze klanten zijn heel divers, van metaalbedrijven tot banken en van scholen tot transportondernemingen. Na het invullen van diverse tests, kunnen we direct zien waar de medewerkers extra begeleiding nodig hebben. Soms kan je door slechts één persoon in een sleutelfunctie te coachen het hele bedrijf versterken. Een training kan tot een cultuuromslag leiden. Vooral voor leidinggevenden, personeelsfunctionarissen en het middenkader is het belangrijk om hun capaciteiten verder te ontwikkelen, omdat ze zo veel verschillende mensen aansturen.”

Opdrachten binnenhalen

“Bij personeelsschaarste is het belangrijk dat je zuinig bent op je personeel”, zegt Annemarie Nieuwenhout, mede-eigenaar van het TrainingsCentrum. “Vaak gaan ervaren krachten naar de concurrentie omdat ze geen uitdaging hebben. Als de werkgever ze een breder takenpakket of een andere functie aanbiedt, willen ze wel blijven. Ze volgen graag een training om nieuwe vaardigheden te leren en ze zijn extra gemotiveerd. We hebben een keer een metaalbedrijf een training gegeven, waar de werknemers alleen hun opdrachten bij klanten verrichtten en niet om zich heen keken of er meer klussen te doen waren. Dat was natuurlijk heel verkeerd, want als ze beter om zich heen keken, konden ze veel grotere projecten voor hun opdrachtgever binnenhalen. We hebben ze getraind hoe ze zoiets aanpakken en met succes. Het personeel is het beste visitekaartje van een bedrijf.”

Objectief meten

Het TrainingsCentrum Sociale Innovatie gebruikt zeven verschillende tests om de kwaliteiten van werknemers te meten, bijvoorbeeld op competenties, cultuur en leiderschapskwaliteiten. “Met die tests kunnen we objectief meten waar een persoon of een afdeling staat”, zegt Nieuwenhout. “Met de resultaten kunnen we vervolgens de sterke punten verder ontwikkelen en de zwakke punten verbeteren. We gaan op een speelse manier te werk met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk en dan zie je gauw waar het misgaat. Aan het einde van de rit kan je met dezelfde tests meten in hoeverre iedereen zijn of haar doel bereikt heeft.”

“We hebben laatst een proeftraining gegeven voor een ondernemersvereniging”, vervolgt Nieuwenhout. “In zo’n algemeen verhaal kan je natuurlijk niet de diepte in en toch waren heel veel ondernemers enthousiast. We hebben daar verschillende leuke contacten aan overhouden.”

PDF Kennemer Business | TCSIKennemer Business